Welkom op de pagina van groep 6

Welkom in groep 6! Nu horen jullie officieel bij de ‘bovenbouw’. Dat betekent dat we elke schooldag samen met groep 7 en 8 pauze hebben en buiten spelen. Juf Monique staat maandag en dinsdag voor de groep. Op woensdag, donderdag en vrijdag is juf Carolien er.

Dit jaar besteden we weer veel aandacht aan de kernvakken rekenen en taal, maar we gaan ook meerdere keren de natuur in naar Thijsse’s Hof. Daarnaast gaan we schoolzwemmen in het Boerhaavebad en we verbouwen ons eigen eten in de Schooltuinen.

In groep 6 starten we met de (nieuwe) rekenmethode Alles Telt Q. Tijdens de rekenlessen zullen we onze tafelsommen, die we in de vorige groepen hebben geleerd, hard nodig hebben om oppervlaktes (lengte x breedte), deelsommen, breuken en nog veel meer uit te kunnen rekenen.

Bij taal werken we aan werkwoordspelling en ontleden. Tijdens de lessen woordenschat leren we weer veel nieuwe woorden. Denk hierbij aan delfstof, concurrentie, bouwval, traditie, migratie. Al deze woorden zien we ook terug bij geschiedenis en aardrijkskunde. We leren de topografie van Nederland en we oefenen hoe je een kaart en een atlas kunt gebruiken. Zo kun je onderweg naar familie een beetje de route volgen. Voor het technisch vlot lezen gebruiken we de methode Estafette.

In groep 6 krijg je ook huiswerk. Soms is dat wat maakwerk, een andere keer kun je dan thuis oefenen voor een proefwerk. Ook zullen we dit jaar een spreekbeurt en een boekbespreking houden.

Het wordt een vol, belangrijk en mooi jaar. Wij hebben er zin in.

Juf Monique en juf Carolien