Welkom op de pagina van groep 6

Welkom in groep 6! Nu horen jullie officieel bij de ‘bovenbouw’. Dat betekent dat we elke schooldag samen met groep 7 en 8 pauze hebben en buiten spelen. Meester Leendert staat maandag tot en met donderdag voor de groep, op vrijdag is juf Carolien er.

Dit jaar besteden we weer veel aandacht aan de kernvakken rekenen en taal, maar we gaan ook meerdere keren de natuur in naar Thijse’s Hof. Daarnaast gaan we schoolzwemmen in het Boerhaavebad en we doen mee aan een training ‘sociale vaardigheden’. Zo leren we als groep nog beter met elkaar om te gaan.

Dit jaar gaan we verder met de rekenmethode van Alles Telt. Tijdens de rekenlessen zullen we onze tafelsommen, die we in de vorige groepen hebben geleerd, hard nodig hebben om oppervlaktes (lengte x breedte), deelsommen (49:7), breuken (ik heb 3 repen en vier kinderen: hoeveelste deel krijgt ieder?) en nog veel meer uit te kunnen rekenen.

Bij taal werken we aan werkwoordspelling en ontleden. Tijdens de lessen woordenschat leren we weer veel nieuwe woorden. Denk hierbij aan delfstof, concurrentie, bouwval, traditie, migratie. Al deze woorden zien we ook terug bij geschiedenis en aardrijkskunde. Voor het technisch vlot lezen gebruiken we Estafette.

Bij het leren van de topografie van Nederland en zijn provincies leren we hoe je een kaart en een atlas kunt gebruiken. Zo kun je onderweg naar familie een beetje de route volgen.

In groep 6 krijg je ook huiswerk. Soms is dat wat maakwerk, een andere keer kun je dan thuis oefenen voor een proefwerk. Ook zullen we dit jaar een werkstuk maken, een spreekbeurt en een boekbespreking houden.

Het wordt een vol, belangrijk en mooi jaar. Wij hebben er zin in.

Meester Leendert en juf Carolien